
De ontdekkingsreis is begonnen
Ketenneutraliteit
Strategische leveranciers uitdagen en activeren om hun CO2-uitstoot te verminderen en slimmer te verpakken. Dat was het doel van de Leveranciersdag van Technische Unie en Van Egmond Groep op 28 oktober. Allemaal om onze upstream milieu-impact te verminderen: de uitstoot en vervuiling die wordt veroorzaakt vóórdat producten onze opslag- of overslaglocaties bereiken.

Aert Scheffers, Directeur Inkoop, Technische Unie
We vragen onze leveranciers zo min mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken
Aert Scheffers

Geert Laseur, directeur van Van Egmond Groep
Dit is het moment' was het motto van de dag. Om de keten CO2-neutraal te kunnen maken, is samenwerken met leveranciers een must en de tijd was aangebroken om de daad bij het woord te voegen.
Met vooral aandacht voor het circulaire logo, CO2-reductie en slimmer verpakken, stond de Leveranciersdag in het teken van het uitdagen en activeren van de strategische leveranciers van Technische Unie en Van Egmond Groep.
Om te beginnen met dat circulaire logo: in navolging van duurzame producten gaat Sonepar Nederland nu ook circulaire producten ontsluiten. “We classificeren producten op basis van rethink, reuse en recycle,” aldus Aert Scheffers, directeur Inkoop bij Technische Unie. “Door deze gegevens op te vragen bij leveranciers kunnen we voor onze klanten artikelen rangschikken op basis van circulariteit. Alle productmanagers zijn volop bezig met het benaderen van hun leveranciers om de benodigde gegevens aan te leveren. We hopen hiermee leveranciers te prikkelen terug te gaan naar de ontwerpfase en te kijken door een circulaire bril.”
"Terug naar de ontwerpfase en kijken door een circulaire bril"
CO2-reductie
Daarnaast gaan we met onze leveranciers het gesprek aan over CO2-reductie bij het beleveren van Technische Unie en Van Egmond Groep. “Op dit moment is de toeleveringsketen verantwoordelijk voor 28 procent van onze upstream CO2-uitstoot,” vertelt Geert Laseur, directeur Van Egmond Groep. “In sommige gevallen is het heel eenvoudig om deze uitstoot terug te brengen. Er zijn bijvoorbeeld leveranciers die ons dagelijks beleveren. Komen ze om de dag, dan scheelt dat al de helft van de ritten en dus de helft van de uitstoot.”

Slimmer verpakken
“Daarnaast willen we dat de keten slimmer omgaat met verpakkingsmateriaal”, vult Aert aan. “In de DC’s voeren we jaarlijks 2 miljoen kilo (om)verpakkingen af. Gelukkig lukt het ons om 80% gescheiden af te voeren in de vorm van karton, hout, plastic en piepschuim. Dat willen we opschalen naar 90%. Bovendien willen we af van plastic en piepschuim. Daarom vragen we onze leveranciers om zo min mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken. Is er echt een verpakking nodig, dan roepen we op om herbruikbaar of recyclebaar materiaal in te zetten.”

Blijven leren
Geert: “Het startsein voor de reis richting ketenneutraliteit is gegeven. We zitten nu samen met onze leveranciers in de verkennings- en ontdekkingsfase. Waar zit het laaghangend fruit? Wat kan wel? Wat kan nog niet? Dit is niet de fase waarin we harde eisen gaan stellen. Dat gaat in de toekomst wel gebeuren.” “Daarbij hanteren we: comply or explain,” vult Aert aan. “Door met elkaar dit gesprek aan te gaan, leren we van elkaar en zetten we belangrijke stappen richting ketenneutraliteit.”
