Een goede start voor 516 kinderen
De samenwerking tussen Technische Unie en JINC is ook in 2021 verder gegaan. Enigszins beperkt door de coronamaatregelen, hebben toch 35 Mogelijkmakers zich ingezet voor JINC! Samen hebben zij in totaal 516 kinderen en jongeren kunnen helpen een goede start te maken op de arbeidsmarkt.

Medewerkers van Technische Unie kunnen sinds 2020 in hun PM-traject een MVO-doelstelling opnemen. JINC is één van de sociaalmaatschappelijke organisaties waarvoor onze collega’s zich inzetten.
Wat is JINC?
JINC helpt kinderen van 8 tot 16 jaar (basisschool en VMBO) bij een goede start op de arbeidsmarkt. Via het JINC-programma maken deze kinderen kennis met allerlei beroepen, ontdekken ze welk werk bij hun talenten past en leren ze solliciteren.
Onze Mogelijkmakers droegen bij door het geven van sollicitatietrainingen en carrièrecoaching en door het begeleiden van bliksemstages en taaltrips.
Hoe hebben Mogelijkmakers hun JINC-avontuur beleefd? Lees hier de ervaringen van Miranda en Fadi!
“Ik heb vier leerlingen van het Experience College in Rotterdam geholpen bij het kiezen van een vervolgopleiding. Het begon met een kennismaking met de andere coaches. Die coaches kwamen uit allerlei branches en waren stuk voor stuk net zo gedreven als ik om jongeren verder te helpen.
Tijdens de kennismaking met mijn groepje ontstond er direct een band. Bij het horen van hun achtergrondverhalen moest ik echt een paar slikken. Het traject is behoorlijk intensief. Juist door de band die je opbouwt wordt de wens om ze goed te begeleiden nog groter. In eerste instantie kiezen veel jongeren een richting die ze afkijken van vrienden of vriendinnen.
Tijdens de coaching is het gelukt de vier leerlingen hun eigen keuze te laten bepalen. Nu we bijna een jaar verder zijn, hebben we nog steeds contact. Ik heb echt iets kunnen betekenen voor deze vier jongeren. Dat smaakt naar meer, dus geef ik me ook in 2022 op als carrièrecoach!”
Fadi Salman | Carrièrecoach

“Twee van mijn directe collega’s vertelden over hun ervaringen met het begeleiden van jongeren. Hun enthousiasme werkte zo aanstekelijk dat ik me opgaf voor het geven van sollicitatietrainingen aan jongeren die weinig tot geen sollicitatie-ervaring hebben.
Mijn medetrainer en ik gaven twee keer anderhalf uur training aan zes tot acht leerlingen. Hiervoor stelden we van tevoren samen een programma op dat begon met een korte voorstelronde. Na de voorstelronde deden we een voorbeeldrollenspel waar de leerlingen op mochten reageren.
Daarna was het de beurt aan de jongeren om zelf rollenspellen te doen en elkaar feedback te geven over hun houding, gedrag, gespreksvoering en voorbereiding. Het was mooi om de vooruitgang te zien bij de leerlingen in de loop van de training. Bij sommigen zag je het kwartje gewoon vallen. Ik weet zeker dat we ze goede handvatten hebben gegeven en ben in 2022 weer van de partij!”
Miranda Tjan | Sollicitatietrainer
