Het coronajaar
2021
Lockdown. Avondklok. Quarantaines. Versoepelingen. Vaccinatie. Een tamelijk zorgeloze zomer en toen weer een lockdown. Coronajaar nummer twee was er eentje van pieken en dalen. Hoe hebben we het beleefd? Een rondje langs hoofdrolspelers en ervaringsdeskundigen…
Alexander Koekkoek
Manager Verkoopkantoor Emmen
Margreet Wassink
HR Adviseur & lid corona meldteam
Marc Persoon
Vestigingsleider OP Maastricht
Sonja Broekhuizen
Medewerker DPS, DC Alphen
Edwin Sweers
Vestigingsmanager Zaandam, Van Egmond Groep
Angela Feddema en Jessica Blom
Office Manager & Opleidingsadviseur bij Opleiding & Ontwikkeling
Alexander Koekkoek Manager Verkoopkantoor Emmen
Kreeg te maken met een uitbraak op de vestiging “Wij hadden op een gegeven moment zeven besmettingen in een week tijd. Dat was schrikken. Je vraagt je af: zijn zij binnen of buiten het kantoor besmet geraakt? Dit bleek in alle gevallen buiten het kantoor te zijn. Maar bij nummer vijf hebben we wel iedereen naar huis gestuurd. Iedereen ging thuis aan de slag en het cluster sprong in voor de zieken. Ik kreeg ook goede begeleiding vanuit het corona meldteam. In overleg hebben we het hele kantoor laten ontsmetten. De collega’s zijn er goed mee omgegaan, omdat we adequaat en resoluut hebben gehandeld. Daar hebben we zelfs van de GGD complimenten over gekregen. Terugkijkend heeft deze gebeurtenis ook iets met het team gedaan. Het lijkt hechter geworden, men vraagt vaker aan elkaar hoe het gaat. En neemt werk van elkaar over als het niet gaat. Dat is gebleven. En ik ga mijn best doen om dat te behouden: die bereidwilligheid om iemand te ontzien als diegene terugkomt na corona. Maar toch: ik hoop dit nooit meer mee te maken.”
Margreet Wassink HR Adviseur & lid corona meldteam
Stond verkoopkantoren bij in geval van coronabesmettingen
“Eind 2020 hadden we de eerste clusteruitbraak op VK Emmen, dat was elke dag schakelen om te kijken wat we moesten doen. Als ik dan kijk naar eind 2021, dan hadden we zo veel ervaring opgebouwd: we wisten wat ons te doen stond, welke vragen we moesten stellen, waar we konden ondersteunen. We waren als meldteam echt een geoliede machine geworden. De afgelopen anderhalf jaar ben ik elke dag met corona bezig geweest. Ik pakte de meldingen in de ochtend op, Denise (van Zoest, HR adviseur Logistiek) deed de middag. De maandagochtend was ik standaard kwijt aan de coronameldingen van het weekend. Als ik terugkijk op de afgelopen anderhalf jaar heeft het me ook veel gebracht. Mooie contacten met collega’s, veel sparren. De banden zijn onderling versterkt, niet alleen binnen het meldteam maar ook met de verkoopkantoren. Ik heb er geen moment spijt van dat ik hierin ben gestapt. Het snelle schakelen, oplossingen zoeken, collega’s helpen… dat geeft op een rare manier ook veel voldoening.”
Marc Persoon Vestigingsleider OP Maastricht
Over fysiek op locatie doorwerken, soms met een half team “Eind 2021 kwam de een na de ander bij ons thuis te zitten met corona. Toen heb ik contact gelegd met het coronateam, hebben we een teststraat opgezet en binnen één dag iedereen getest. Daar kwamen gelukkig geen positieve uitslagen meer uit. Als ik kijk binnen Distributie dan hebben wij echt een topprestatie geleverd. Als hier mensen uitvallen, moet je direct schakelen. We hebben koeriersdiensten ingezet, chauffeurs van externe vervoerders ingezet op onze TU-vrachtwagens. Het was een intense tijd, want we hadden ook nog de uitrol van de nieuwe IT-systemen. Ik vind dat het team het goed heeft gedragen. Zij hebben hier twee jaar lang gewoon op locatie doorgewerkt met zijn allen. Samen lengtes laden met mondkapjes op is niet fijn, maar ze hebben het wel gedaan. Net als bij Alexander zie ik ook meer samenwerking binnen het team. Als collega’s terugkomen na corona maar ze zijn nog niet fit, dan nemen anderen het werk over. En als iemand dan weer conditioneel op peil is, helpt men elkaar nog steeds. Dat is iets moois dat we hieraan hebben overgehouden.”
Sonja Broekhuizen Medewerker DPS, DC Alphen
Werkte de hele coronaperiode door in het DC
“Ik vond corona in het begin heel spannend. Collega’s worden ziek, je bent heel voorzichtig op het werk. We maakten lange dagen omdat er zo veel zieken waren. Ik heb me bij mijn collega’s wel altijd veilig gevoeld, we hielden rekening met elkaar. Daarnaast konden we ons regelmatig laten testen in het DC. In de periode daarna kreeg ik het gevoel alsof corona weg was. We hadden de moeilijkste periode gehad en we vertrouwden elkaar. Je merkte dat de regels, zoals afstand houden en de looproutes volgen, aan het versloffen waren. We droegen wel mondkapjes en ik heb me laten vaccineren, dus ik voelde me steeds veiliger. Corona heeft al die tijd mijn werkplezier niet beïnvloed. Die mondkap was vervelend, maar ik ging met plezier naar mijn werk. Alleen de eerste drie, vier weken dacht ik: kon ik maar thuis werken. Maar daarna vond ik het juist fijn om mijn collega’s te zien en niet thuis in de sleur te zitten. Want dat hoorde ik vaak: hoe langer het duurde, hoe vervelender dat thuiswerken werd.”
Edwin Sweers Vestigingsmanager Zaandam, Van Egmond Groep
Stuurde zijn team deels vanuit huis aan
“Behalve ikzelf heeft ons team niet thuisgewerkt. We hebben collega’s die geen ideale thuissituatie hebben om thuis te werken. Denk aan een appartement in de stad met twee kleine kinderen in huis. Andere collega’s zijn alleenstaand en vinden het fijn om op de zaak te zijn. We hebben continu met elkaar overlegd: dit is het advies van de overheid, wat doen we? Zelf heb ik het afgewisseld: deels thuis, deels op kantoor en bij klanten. Ik ben wél thuis gaan werken omdat ik veel Teams-meetings had. We zijn goed op elkaar ingespeeld en waren al gewend om veel met elkaar te communiceren. Alleen moest dit nu wat meer via mail en de telefoon – wij zijn niet zo van Teams. Waar collega’s mij normaal even aanschieten, bereiden ze nu een mail voor waar ik alleen nog advies op hoef te geven. Dus als je mij vraagt naar afgelopen jaar, dan zeg ik: rommelig, maar vooral door de grote vraag van klanten en de moeilijkheden met leverbaarheid en levertijden van artikelen. Corona heeft ons weinig gedaan: we hebben een mooi jaar gehad met een happy team.”
Angela Feddema en Jessica Blom Office Manager & Opleidingsadviseur bij Opleiding & Ontwikkeling
Elke dag weer de vraag of trainingen kunnen doorgaan en hóe dan
Angela (TU Campus): “Plannen, annuleren, plannen, annuleren… dat was vorig jaar continu de modus. Op een gegeven moment hebben we besloten: trainingen die klanten écht nodig hebben, zoals normtrainingen en certificeringstrainingen met een deadline, laten we op een externe locatie doorgaan. De rest deden we online of stelden we uit. Gelukkig konden we tussen maart en september wel op onze eigen locatie trainen. Met maatregelen als een maximale groepsgrootte, lunch in de eigen zaal, koffie en thee in verschillende shifts, één persoon per tafel. Corona gaf extra druk en het was een heftige tijd. Maar je doet het gewoon, het gaat in je systeem zitten. Inmiddels geven we weer trainingen op onze locatie, maar nog steeds zetten we één persoon aan een tafel en houden we de groepen klein.”
Jessica (interne trainingen): “In het eerste coronajaar hebben we al veel interne trainingen online gegeven, en ook een aantal uitgesteld. Maar niet elk onderwerp leent zich voor een online training en sommige cruciale trainingen konden we simpelweg niet uitstellen. Denk aan trainingen voor Transformatie TU. De assortimentstrainingen konden een aantal maanden gelukkig wel doorgaan. Het heeft zoveel meerwaarde om de producten fysiek in je handen te hebben. Voor onderwerpen die wel online kunnen, is het best een klus om een fysieke training om te zetten naar online omdat je eigenlijk elke zeven minuten een interactie moet hebben. TU DNA bijvoorbeeld zat vol met interactie, breakout rooms en opdrachten. Het was een lastig jaar omdat de regels constant veranderden. Er stonden trainingen gepland en je wist niet of ze door konden gaan. Intussen merkten we dat collega’s langere tijd stilstonden in hun ontwikkeling. Daarom hebben ook wij steeds gekeken wat we wél konden doen. De kennisbehoefte was uiteindelijk doorslaggevend.”